“Reclama în tranziţie. Între timid şi provocator”@ICR

0

Publicat la 07 Oct 2010, de către mada, în Expoziţii

12 – 20 octombrie,   Institutul Cultural Român

1036990 1 Reclama în tranziţie. Între timid şi provocator@ICR

Expoziţia ilustrează evoluţia publicităţii din România în primul deceniu post-comunist. Cei doi cercetători clujeni continuă, astfel, proiectul iniţiat odată cu expoziţia “De la sublim la ridicol. 70 de ani de reclamă în România”, consacrată publicităţii româneşti de la sfârşitul Primului Război Mondial până la căderea regimului comunist, expoziţie găzduită de ICR în primăvara acestui an.

Demersul este motivat de credinţa curatorilor în relevanţa sociologică a peisajului publicitar: “Prima decadă post-decembristă în care comunismul agonizant şi capitalismul incipient convieţuiau liber consfinţit poate fi cel mai bine ilustrată prin intermediul reclamei. De la Partidul Unic la 62 de partide în 1990, de la căciuliţa miraculoasă care asigura liniştea românilor şi oul afrodiziac, la aspiratorul bun la pat, alte şi alte produse şi servicii au îndreptat privirea oamenilor spre consumism. Reclame (la ţigarete) care odată invadau spaţiul public, ţepe celebre în anii 90 (Caritas, medalioane în franzele, talismane şi unguente miraculoase), dar şi mari corporaţii care au făcut istoria reclamei profesioniste pot fi văzute într-o expoziţie inedită care adună cele mai reprezentative imagini, dictonuri şi simboluri care animau presa vremii.
Evoluţia reclamei, de la amatorismul ghiduş la advertising-ul cu mare putere de convingere ia aspecte dintre cele mai neaşteptate. Formulări devenite celebre (“Sindicate din toată ţara! Atenţie! Ofertă specială de Crăciun!”, “Respectă-ţi plăcerile!”,Se spune că în viaţă cele mai plăcute lucruri sunt fie ilegale, fie imorale, fie îngraşă”.), apelul la igienă personală (“Zâmbetul lui o fascinează, modul lui de viaţă o impresionează, inteligenţa lui e seducătoare. Dar cine suportă mirosul de picioare?”) şi mari branduri internaţionale de cosmetice, maşini sau alimente se întâlnesc pe simeze pentru un efect cu adevărat fulminat.

Pornind cu îndemnuri mobilizatoare de a topi maculatura ceauşistă, continuând cu reclama la verighete de aur în care cumpărătorii trebuiau să aducă dovada de la Starea Civilă că sunt programaţi la căsătorie, dar şi emanciparea femeii prin “Eu să cos şi să calc?” ne transpun fidel într-o Românie în care transformările şi tatonările capitaliste se ţin strâns legate de trecutul comunist”. ? Ucu Bodiceanu, Ancuţa Lăcrimioara Chiş.

Accesul publicului este liber (zilnic, între orele 10.00-20.00)

Implică-te şi transmite mai departe:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks

Pe aceeaşi temă despre viaţa artistică...

  • AdRev 6@Kulturhaus
    Club Kulturhaus, 22 – 26 noiembrie, orele 16-20 “AdRev”, eveniment marca ADVICE Students a luat naştere acum şase ani cu scopul de a reuni studenţii pasionaţi de publicitate cu oamenii din domeniu şi de a le
  • Acasă la Mircea Albulescu, întâlnire cu Tudor Arghezi
    Teatrul Joint continuă stagiunea de vară “mari actori ai scenei româneşti” cu spectacolul “Acasă la Mircea Albulescu, o întâlnire cu Tudor Arghezi“, pe 18 august 2010, ora 20:oo . Spectacolul  a fost realizat după o
  • James Cameron renunţă la “Avatar”
    James Cameron a hotărât că fenomenul Avatar se apropie de sfârşit. El va renunţa la film odată ce versiunea sa finala va fi lansată. Producătorul de film a relansat hit-ul său 3D luna trecută, august 2010,
  • Park(ing) Day
    Park(ing) Day Bucureşti, 17 septembrie Park(ing) Day este un eveniment ecologic desfăşurat la nivel mondial, care atrage atenţia asupra lipsei spaţiului verde din marile aglomeraţii urbane. În Capitală, 17 septembrie este ziua în care cetăţenii se vor
  • “Probează şi pozează” @ Băneasa Shopping Center
    Bucureşti, 18 – 19 septembrie Weekend-ul acesta, Băneasa Shopping City găzduieşte pentru a doua oară evenimentul Expoziţie-muzeu de pălării vintage marca “Probeaza şi Pozeaza”, dar în varianta extinsă şi mult mai interesantă. Cine ştie despre ce

Lasă o părere