Conferinţele Teatrului Naţional: “Se poate salva livada cu vişini?”

0

Posted on : 22-Mai-2010 | By : mada | In : Conferinţe

Duminică, 23 mai, la TNB, Domnul George Banu, profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle din Paris şi Preşedinte de Onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru prezintă conferinţa cu tema Se poate salva livada cu vişini?

Duminică, 23 mai,TNB, Sala Atleier, ora 11

 Conferinţele Teatrului Naţional: Se poate salva livada cu vişini?

Livada cu vişini e ultima piesă a lui Cehov. Cu ea, în acelaşi timp, se termină secolul XIX şi începe secolul XX. Ea se află la răscruce de vremuri, dar întrebările de atunci revin şi azi, când un nou secol a debutat fără ca acela dinainte să fi murit pe deplin.

Azi, eliberaţi de prejudecăţi şi interpretări simpliste, ne întrebăm: care-i soarta frumosului şi a inutilului pe care o încarnează Livada, cu ce preţ se plătesc victoriile atunci când roata istoriei se învârte şi « timpul şi-a ieşit din ţâţâni » ? Există vinovaţi şi acuzaţi? Textul cehovian răsună în noi şi ne confruntă cu nelinişti actuale. De aceea o întrebare apare: « Se poate salva Livada? » Livada e o parabolă a culturii în zilele noastre.
Cehov s-a născut acum 150 de ani.

Europa, cu emoţie, şi-l aminteşte. De aceea voi propune şi un voiaj de-a-lungul câtorva dintre cele mai celebre Livezi plasate toate sub semnul sfârşitului sau al reînnoirii, al melancoliei sau al comicului. Livada e o enigmă ce exclude răspunsul unic. A o revizita e şansa oricărui regizor, ca Felix Alexa azi, dar admiţând însă că răspunsul nu poate fi global, ci doar personal, legat de viaţa şi vârsta sa tot atât cât de destinul valorilor în societatea căreia îi aparţine. Livada e oglinda fiecărui om de teatru.

Festivalul de Artă Maiart@Bucureşti

0

Posted on : 29-Apr-2010 | By : mada | In : Festivaluri, Muzică

Festivalul de Artă Maiart este deschis tuturor tinerilor care vor să se exprime prin artă , ce mai, e o instigare la cultură.

Vor fi trei sectiuni de concurs: teatru, muzică şi dans.

La partea de creatie, vor participa trupele de teatru, dans, muzica ce au în repertoriu creaţii proprii.  La  interpretare participa trupe ce au in repertoriu creatii ale autorilor, coregrafilor şi compozitorilor din afara spectacolului. Puteţi veni şi cu momente de dans clasic şi sportiv.

Festinul cultural are loc la Casa de Cultură a Studenţilor în perioada 21-23 mai 2010.

Pentru înscriere on-line, descărcăţi formularul de participare de aici si trimiţeti-l pe adresa office@maiart.ro.

site: maiart.ro

Festivalul Shakespeare părăseşte Bucureştiul

0

Posted on : 03-Apr-2010 | By : mada | In : Festivaluri, Teatru

La mai puţin de o lună până la deschiderea celei de-a VII-a ediţii a Festivalului Internaţional Shakespeare (23 aprilie), organizat în ultimii ani la Craiova şi la Bucureşti, Emil Boroghină, fondatorul şi directorul acestei manifestări, a fost nevoit să anunţe companiile participante din străinătate că nu vor mai putea juca în Capitala României.
Boroghină a aflat că la şedinţa de vineri a Consiliului General al Capitalei, când s-a votat bugetul pe anul 2010, Festivalul Shakespeare, componenta Bucureşti, nu a fost cuprins în planul de activităţi pentru a primi finanţare. În aceeaşi zi le-a scris scrisori, cu scuzele de rigoare, companiilor din lume, care au acceptat să vină în acest an la festival, explicându-le că “criza economică şi financiară şi-a pus amprenta aici şi pe domeniul cultură”…

Nu i-a fost uşor să o facă, cu atât mai mult cu cât rugase companiile să vină în România şi să joace mai multe reprezentaţii, iar acum le strică programul. Ştim foarte bine că în Occident (şi nu numai) activitatea instituţiilor culturale este strict programată din timp. Cu toate acestea, majoritatea teatrelor au acceptat să joace doar la Craiova.

Emil Boroghină a spus pentru Jurnalul Naţional că nu are încă răspuns de la nemţi şi de la ruşi, adică de la conducerea Teatrului Schaubühne din Berlin şi de la cea a Teatrului de Artă “Cehov” din Moscova.

Ultimele două ediţii, din 2006 şi 2008 (festivalul are loc o dată la doi ani), spectacolele din cadrul Festivalului Shakespeare s-au jucat atât la Craiova, acolo unde s-a înfiinţat, cât şi la Bucureşti, colaborarea între organizatori – Fundaţia Shakespeare şi Naţionalul Craiovean, pe de o parte, şi ArCuB, pe de altă parte – fiind excelentă, potrivit lui Boroghină.

El a alcătuit programul actualei ediţii cu un an şi jumătate în urmă. Era încântat că multe teatre din Bucureşti au fost deschise pentru eveniment, oferind scenele pentru spectacolele aşteptate. Entuziasmul tuturor era mare. Programul cuprinde mai mult de zece variante cu piesa “Hamlet” de Shakespeare, de pe întreg mapamondul.

NUMAI LA CRAIOVA
Motoul ales pentru acest proiect intitulat “Constelaţia Hamlet” şi care încorporează tema “Shakespeare şi noua teatralitate” este “Au luat-o razna vremurile. Cine, spre a le-ndrepta, m-a hărăzit pe mine?” (Hamlet, actul I, scena 5). Da, au luat-o razna…

Cât de actuale pot fi astăzi cuvintele Prinţului Danemarcei din piesa marelui Will! Mâhnit, Emil Boroghină, preşedinte al Fundaţiei Shakespeare, nu le reproşează nimic celor din Comisia de Cultură a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care nu au inclus festivalul în programul evenimentelor din Capitală, dar ne spune răspicat: “Din acest moment, Festivalul Shakespeare revine cu totul la Craiova şi nu se va mai organiza la Bucureşti (…) Nu am dreptul să mă supăr. Este firesc, dânşii ştiu ce le este mai necesar, ce pot să facă şi ce nu pot să facă, dar îmi pare foarte rău. După cele două ediţii, organizate împreună cu ArCuB şi cu implicarea directă a fostului preşedinte al Comisiei pentru Cultură, Romeo Pop, festivalul căpătase o dimensiune europeană prin valoare şi nu prin amploare”.

Emil Boroghină a urmărit tot ce este mai important pe scenele lumii şi astfel în programul ediţiei 2010 a inclus montările cu piesa “Hamlet” în variantele regizorilor Oskaras Korşunovas (Teatrul Municipal din Vilnius, Lituania), Thomas Ostermeier (Teatrul Schaubühne din Berlin); Monika Pecikiewici (Teatrul Polski din Wroclaw); Yuri Butusov (Teatrul de Artă “Cehov” din Moscova); Yoshihiro Kurita (Ryutopia Noh Theatre Shakespeare din Niigata); Tim Carroll (Factory Theatre din Londra); Lee Yun-Taek (Street Theatre Group din Seoul); Enrique Diaz (Compania Cia des Atores din Rio de Janeiro); Fredéric Dussenne (Teatrul “Rideau de Bruxelles”); Elizabeth LeCompte (The Wooster Group din New York).

Totuşi, bucureştenii vor avea parte de un “senzaţional” spectacol “Hamlet”, cel al lui Elizabeth LeCompte, care se va juca numai la Bucureşti (6, 7, 8 şi 9 mai, la Teatrul Bulandra, Sala de la Icoanei), costurile fiind acoperite în întregime de Institutul Cultural Român. La Teatrul Naţional din Craiova, acolo unde zilnic sunt programate în festival alte spectacole, este imposibil să fie prezentată producţia americanilor, pentru că ar fi nevoie de minimum patru zile rezervate montării decorului şi de o zi pentru demontarea acestuia, informează Maria Sârbu de la Jurnalul Naţional.

sigla%20festival%20shakespeare%202008%20128x160 Festivalul Shakespeare părăseşte Bucureştiul

EDIŢIA a VII-a The 7th Edition

„CONSTELAŢIA HAMLET”

“HAMLET CONSTELLATION”

„Shakespeare şi Noua Teatralitate

“Shakespeare and the New Theatricality”

Cruciada CULTURII

0

Posted on : 16-Feb-2010 | By : mada | In : Uncategorized, Vedete

Tudor Chirilă porneşte Cruciada Culturii.

Tudor Chirilă şi Agenţia de Vise porneşte lupta  împotriva a tot ceea ce înseamnă mediocritate, prost gust, facil sau valori inversate.

Urmăriţi primul manifest împotriva poluării aici.