Anul 2010, renunţarea la mercantilism la Hollywood?

0

Posted on : 30-Dec-2010 | By : mada | In : Filme

2010 – anul în care Hollywood-ul a mimat, pentru o clipă, renunţarea la mercantilism, potrivit unei analize făcute de redactorii agenţiei Mediafax.

http://www.reportervirtual.ro/wp-content/uploads/2010/12/hollywood.jpg

2010 este anul în care Hollywood-ul a mimat renunţarea la mercantilism, Academia americană preferând să premieze la gala Oscarurilor “originalitatea” lungmetrajului cu iz de documentar “The Hurt Locker”, regizat de Kathryn Bigelow, şi să ignore succesul de casă al “Avatar”-ului lui James Cameron.

De fapt, anul 2010 a fost din punct de vedere cinematografic profund marcat de complicatele raporturi dintre nevoia de originalitate, clişee şi mercantilism, acest aspect fiind parcă mai evident ca oricând, atât în Statele Unite, cât şi în Europa, odată cu decernarea premiilor Oscar la Hollywood, a premiului Palme d’Or la Cannes şi a Leului de Aur la Veneţia.

Ceea ce părea de neconceput s-a produs în luna martie, atunci când membrii cu drept de vot ai Academiei de film americane, care decernează premiile Oscar, au ales să voteze în favoarea lungmetrajului independent “The Hurt Locker”, regizat de Kathryn Bigelow cu un buget minuscul, desemnându-l câştigător atât la categoria “cel mai bun film”, cât şi la categoria “cel mai bun regizor”, ignorând aproape complet pelicula 3D “Avatar”, de James Cameron, care, în epocă, avea deja încasări uriaşe. Această decizie a Academiei americane pare mai degrabă o concesie de moment în faţa criticilor primite în ultimii ani, potrivit cărora Hollywood-ul premiază în special producţiile cu potenţial comercial, ignorând aproape complet filmele independente. Deşi o victorie – sau mai multe – la gala premiilor Oscar reprezintă totuşi o realizare remarcabilă, succesul filmului “The Hurt Locker” nu marchează în niciun caz o întoarcere de durată a Academiei americane către originalitatea filmelor de autor, deoarece pentru anul 2011 producătorii şi marile studiourile de la Hollywood mizează pe exact aceleaşi “reţete” din anii precedenţi – continuările unor francize de succes, lansarea unor noi lungmetraje inspirate din romanele de benzi desenate, a unor filme cu vampiri şi a animaţiilor în 3D -, considerate soluţii sigure pentru obţinerea unor încasări substanţiale.

În plus, gala Oscar – emisiunea de televiziune care înregistrează audienţe record în SUA – din 2010, cât şi toate clipurile publicitare care au precedat-o au insistat cu obstinaţie mai puţin pe descrierea celorlalte filme din competiţie şi pe interpretarea actorilor nominalizaţi, cât pe aducerea în prim plan a celor doi poli principali ai galei: “Avatar”, marele câştigător în box office, dar şi la Globurile de Aur, decernate cu doar o lună mai înainte, şi “The Hurt Locker”, câştigătorul tuturor premiilor decernate de asociaţiile de critici importante din SUA, cei doi regizori, James Cameron şi Kathryn Bigelow – căutaţi de camerele de filmat fie împreună, fie separat, dar neapărat unul după celălalt, şi menţionând până la saturaţie relaţia specială şi “rivalitatea” dintre cei doi cineaşti (Bigelow este fosta soţie a lui Cameron). Din această cauză, mulţi dintre cinefilii europeni – şi nu numai – au avut sentimentul aproape sufocant că asistă cu neputinţă la un nou film din seria “Rocky Balboa”, senzaţie creată de această veritabilă cursă pentru rating a organizatorilor galei Oscarurilor, care doreau neapărat să asigure doza de “entertainment” pentru telespectatorii americani, extrem de pasionaţi de “spiritul de competiţie” şi dispuşi aproape întotdeauna să nu piardă din ochi o nouă mică-mare “rivalitate” care se conturează în faţa lor.

Din păcate, această acută nevoie de originalitate s-a manifestat şi în Europa. Şi nu oriunde, ci la Cannes şi la Veneţia, două dintre cele mai prestigioase festivaluri europene. Filmul thailandez “Oncle Boonmee celui qui se souvient de ses vies antérieures”, în regia lui Apichatpong Weerasethakul, care trece de la o banală cină la conversaţii cu fantome şi la o memorabilă întâlnire dintre un peşte şi o prinţesă desfigurată, a fost recompensat, în luna mai, cu trofeul Palme d’Or la Cannes, declanşând furia şi consternarea multora dintre criticii de specialitate. Situaţia a devenit şi mai “explozivă” în luna septembrie, la Veneţia, când juriul festivalului, prezidat de Quentin Tarantino, a generat un veritabil scandal, fiind acuzat de nepotism, după ce pelicula “Somewhere”, regizată de Sofia Coppola, o fostă iubită a lui Tarantino, a primit Leul de Aur, în defavoarea fascinantului “Venus Noire” de Abdellatif Kechiche, considerat de mulţi dintre critici şi spectatori drept marea revelaţie a evenimentului.

BOX OFFICE

Anul care se încheie a fost unul profitabil pentru cinematografia mondială, în pofida crizei economice, încasările la nivel global pentru primele 10 filme din box office apropiindu-se vertiginos de pragul de 10 miliarde de dolari, recesiunea determinându-i pe oameni să redescopere “magia” sălilor de cinematograf.

Potrivit boxofficemojo.com, până la data de 29 decembrie, încasările din 2010 provenind din vânzările de bilete pe plan mondial pentru primele 10 filme au totalizat 9,92 miliarde de dolari. Această cifră este foarte apropiată de recordul absolut în domeniu, stabilit în 2009 – când încasările mondiale pentru primele zece filme au totalizat 10,59 miliarde de dolari – şi ocupă poziţia a doua în topul celor mai mari încasări anuale din toate timpurile.

2010 a reprezentat anul în care s-au impus, atât prin prisma încasărilor, cât şi a criticilor favorabile, filmele de animaţie – în Top 10 al încasărilor sunt prezente cinci lungmetraje de animaţie – şi peliculele turnate cu ajutorul tehnicii 3D, devenită noua “modă” de la Hollywood.

În 2010, potrivit boxofficemojo.com, pe primul loc în box office-ul mondial s-a situat filmul de animaţie “Povestea jucăriilor 3/ Toy Story 3″, care a avut încasări de 1,06 miliarde de dolari.

Tot un film de animaţie, “Alice în Ţara Minunilor/ Alice in Wonderland”, a ocupat poziţia a doua în acest clasament, cu încasări de 1,02 miliarde de dolari. Podiumul a fost completat de filmul “Harry Potter şi Talismanele Morţii: Partea I” care a generat încasări de 861,4 milioane de dolari.

Poziţiile următoare au fost ocupate, în ordine, de filmele “Începutul/ Inception” (825,4 milioane de dolari), “Shrek pentru totdeauna/ Shrek Forever After” (739,8 milioane de dolari), “Saga Amurg: Eclipsa” (693,5 milioane de dolari), “Iron Man – Omul de oţel 2″ (621,8 milioane de dolari), “Sunt un mic ticălos/ Despicable Me” (540,2 milioane de dolari), “Cum să îţi dresezi dragonul/ How To Train Your Dragon” (494,9 milioane de dolari) şi “Înfruntarea titanilor/ Clash of the titans (2010)” (493,2 milioane de dolari).

TENDINŢE

Pentru 2011, specialiştii prevăd o continuare a tendinţelor exprimate în 2010, marile studiouri urmând să se concentreze pe continuările unor francize de succes (“The Twilight Saga: Breaking Dawn”, “Harry Potter şi Talismanele Morţii: Partea II”), pe lansarea unor noi comedii şi a animaţiilor în 3D, pentru impulsionarea acestei industrii de divertisment, devenită atât de profitabilă într-o perioadă în care criza mondială i-a determinat pe oameni să opteze pentru petrecerea timpului liber la preţ rezonabil, la cinema.

Campionii din box office-ul mondial: filmele cu cele mai mari încasări în 2010

0

Posted on : 28-Dec-2010 | By : mada | In : Filme

La final de an, în plină perioadă de bilanţuri,  site-ul  filmreporter.ro stabileşte un top 10 al filmelor cu cele  mai mari încasări   din 2010:

Cinci animaţii (dacă bifăm în această categorie şi Alice în Ţara Minunilor, un hibrid de animaţie şi live-action) în topul 10 al filmelor care au adunat cei mai mulţi bani în 2010 nu poate fi o întâmplare: fie copiii au preluat frâiele planetei, fie nevoia de fantezie a crescut direct proporţional cu criza economică. O a treia explicaţie ar fi 3D-ul, mai mult de jumătate dintre campionii din 2010 având şi o variantă stereoscopică.

Anul e dominat de cel de-al treilea episod din franciza Pixar, Toy Story 3, care a strâns 1,1 miliarde de dolari pe plan mondial, potrivit „The Hollywood Reporter”. Deşi a fost lansat la zece ani de la precedentul, filmul a făcut turul cinematografelor însoţit de notorietatea şi premiile obţinute de primele două producţii. Clasamentul se referă doar la filmele lansate după 1 ianuarie 2010, Avatar fiind luat în considerare pe 2009, deşi a făcut cei mai mulţi bani în 2010.

toystory3poster

Tim Burton a avut priză la public cu Alice în Ţara Minunilor, o adaptare atât de aşteptată – deşi nici pe departe atât de reuşită – încât a adus în contul Disney aproximativ un miliard de dolari. În România, filmul s-ar situa pe primul loc după numărul de spectatori (peste 200 000) dacă am ignora Avatarul, care a avut de patru ori mai mulţi.

http://movie-zones.com/wp-content/uploads/2010/09/Watch-Alice-in-Wonderland-2010-Streaming-Free-Online.jpg

Labirintul lui Christopher Nolan, Inception, a fost prizat de milioane de spectatori, care au plătit bilete în valoare de 825 de milioane de dolari. Cu toate că a avut doar câteva săptămâni la dispoziţie, Harry Potter şi Talismanele Morţii: Partea I (lansat în noiembrie) a venit puternic din urmă şi contabilizează deja 824,1 milioane de dolari.

O altă animaţie – şi o altă franciză – vine pe locul cinci. Finalul lui Shrek a numărat la finalul anului 693,5 milioane de dolari.

Top 10 box office

  1. Toy Story 3 – 1,1 miliarde de dolari
  2. Alice în Ţara Minunilor – 1 miliard de dolari
  3. Inception – 825, 4 milioane de dolari
  4. Harry Potter şi Talismanele Morţii – 824,1 milioane
  5. Shrek: Forever After – 739,8 milioane
  6. Saga Amurg: Eclipsa – 693,5 milioane
  7. Iron Man2 – 585, 2 milioane
  8. Despicable Me – 539, 9 milioane
  9. How To Train Your Dragon – 494,9 milioane
  10. Clash of the Titans – 493, 2 milioane

“Salt 2″, în curând la Hollywood

0

Posted on : 28-Dec-2010 | By : mada | In : Filme, Vedete

Lungmetrajul de acţiune “Salt”, cu Angelina Jolie în rolul principal, va avea o continuare, care va fi realizată “în câţiva ani”, potrivit regizorului Phillip Noyce, citat de contactmusic.com, potrivit Mediafax.

“Sperăm ca în câţiva ani să avem un alt (film). Angelina este grozavă în acest rol. Când publicul vizionează filmul simte că acesta este doar începutul”, a spus Phillip Noyce, regizorul “Salt”.

Angelina Jolie deţine rolul titular în “Salt”, un thriller de acţiune produs de Columbia Pictures. Ca ofiţer operativ al CIA, Evelyn Salt (Angelina Jolie) a depus un jurământ că îşi va face datoria şi îşi va sluji ţara. Loialitatea ei va fi pusă la grea încercare atunci când un dezertor rus, fugit la americani, o acuză că ar fi spion rus.

Scenaristul Kurt Wimmer concepuse rolul lui Salt ca pe unul masculin. Scenariul original a fost preluat de producătorul Sunil Perkash, care l-a prezentat apoi producătorului Lorenzo di Bonaventura şi lui Amy Pascal de la Sony, care, la rândul lor, l-au cooptat pe regizorul Phillip Noyce, un maestru al thrillerului politic, ce a realizat filme ca “Singur împotriva preşedintelui/ Clear and Present Danger” şi “Jocuri patriotice/ Patriot Games”, ambele avându-l pe generic pe Harrison Ford în rolul analistului CIA Jack Ryan. Ca toate proiectele cinematografice, scenariul “Salt” a suferit mai multe modificări, dar schimbarea dramatică a fost adusă de realizatori, care s-au gândit să-i dea rolul principal lui Jolie, actriţă laureată cu Oscar şi una dintre puţinele care ar putea juca partitura principală într-un film de acţiune. În acest fel, Edwin Salt a devenit Evelyn Salt. Din distribuţia filmului mai fac parte Liev Schreiber, Chiwetel Ejiofor, Daniel Olbrychski şi Andre Braugher. Producţia este semnată de Lorenzo di Bonaventura şi Sunil Perkash.

Filmul a avut până în prezent încasări de 293,5 milioane de dolari, potrivit boxofficemojo.com.

“Infernul lui Henri-Georges Clouzot”, de Serge Bromberg şi Ruxandra Medrea, în topul celor mai bune filme ale anului 2010

0

Posted on : 27-Dec-2010 | By : mada | In : Filme, Vedete

Documentarul “Infernul lui Henri-Georges Clouzot”, de Serge Bromberg şi Ruxandra Medrea, a fost inclus în topul celor mai bune filme ale anului 2010 realizat de şapte critici ai prestigioasei publicaţii The Hollywood Reporter, informează Mediafax.

Cei şapte critici ai publicaţiei de cinema, şase din Statele Unite ale Americii şi unul din străinătate, au realizat fiecare topul 10 al celor mai bune filme ale anului.

Astfel, cinci documentare au fost incluse în aceste topuri, printre acestea numărându-se şi “L’Enfer d’Henri-Georges Clouzot/ Infernul lui Henri-Georges Clouzot”, de Serge Bromberg şi Ruxandra Medrea. Acestui documentar i se adaugă “Sweet Grass”, de Ilisa Barbash şi Lucien Castaing-Taylor, “Inside Job”, de Charles Ferguson, “Boxing Gym”, de Frederick Wiseman, şi “Exit Through the Gift Shop”, de Banksy.

Criticii de la The Hollywood Reporter nu s-au putut decide asupra liderului clasamentului, trei alegând thrillerul lui Christopher Nolan “Inception”, doi -- “The Social Network”, de David Fincher, iar câte un vot au primit “Carlos”, de Olivier Assayas, şi “The King’s Speech”, de Tom Hooper.

De altfel, “Reţeaua de socializare” apare în şase din cele şapte liste THR, în timp ce “Inception” şi drama lui Jacques Audiard “A Prophet” apar în patru din aceste liste.

În listele realizate de criticii The Hollywood Reporter mai apar filme ca “Toy Story 3″, “Animal Kingdom”, “The Kids Are All Right”, “Unstoppable”, “127 Hours”, “True Grit”, “Winter’s Bone”, “The Way Back”, “The Girl with the Dragon Tattoo”, “Get Low”, “Rabbit Hole”, “Another Year”, “The Secret in Their Eyes”, “The Fighter”, “The Ghost Writer”, “Black Swan”, “How to Train Your Dragon”, “The Town”, “The Illusionist”, “Mother”, “Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives”, “Blue Valentine”.

Documentarul “L’Enfer d’Henri-Georges Clouzot” reface împrejurările prin care Henri-Georges Clouzot a realizat, în 1964, filmul “L’Enfer”, cu actorii Romy Schneider şi Serge Reggiani în rolurile principale, proiect întrerupt înainte de a fi dus la bun sfârşit. Imaginile filmate, totalizând 15 ore, n-au mai fost niciodată făcute publice, fiind date uitării pentru o jumătate de secol. “L’Enfer” este povestea unui patron al unui hotel de provincie, cuprins de demonul geloziei.   Ruxandra Medrea are 33 de ani şi a părăsit România la sfârşitul anilor ‘80. După ce a locuit o vreme în Austria, s-a stabilit în Franţa. Primul contact cu cinematografia l-a avut în calitate de jurist specializat în drepturi de proprietate intelectuală. În 2006 a realizat un film de 52 de minute, “Génération Précaire, derrière les masques”.