Trofeul “Ursul de argint” pentru România

0

Posted on : 21-Feb-2010 | By : mada | In : Festivaluri, Filme, Vedete

Corespondentul agenţiei HotNews informează:

„Cand s-a anuntat primul premiu, am ramas fara suflare. La al doilea premiu am ramas si fara cuvinte, de aceea le-am cedat microfonul Adei Condeescu si lui George Pistereanu”, a declarat Florin Serban, regizorul filmului “Eu cand vreau sa fluier, fluier” pentru HotNews.ro imediat dupa ceremonia de la Berlin, unde a primit Ursul de Argint si Premiul Alfred Bauer pentru inovatie artistica.

Imediat dupa ceremonia de premiere a celei de-a 60-a editii a Berlinalei, Florin Serban a declarat pentru HotNews.ro: „E greu de descris acum ce inseamna acest premiu pentru mine. Acum sunt foarte multe emotii si bucurie. Va trebui sa treaca putin timp ca sa realizez ce s-a intamplat. Cand am plecat din Romania, aveam cele mai bune ganduri si sperante, dar nu ne asteptam sa castigam ceva.”

Printre cei care l-au felicitat pe Florin Serban imediat dupa premiere s-a numarat si presedintele Traian Basescu. „M-a felicitat si a promis ca va veni la premiera filmului”, a spus Florin Serban pentru HotNews.ro.

Eu când vreau să fluier, fluier

Prezenţe româneşti în peisajul cinematografic european

0

Posted on : 20-Feb-2010 | By : mada | In : Cinematograf, Festivaluri, Filme

Corespondentul agenţiei Hotnews informează publicul cinefil:

Nici nu s-a terminat Berlinala si industria de film se gandeste deja la Cannes. Revista „Screen Daily” a publicat o lista cu filme in postproductie care s-ar putea regasi in selectie. Dintre cele cinci filme est-europene numite, doua sunt romanesti – „Morgen” de Marian Crisan (debut) si „Aurora”, de Cristi Puiu. (Ele se afla in compania filmelor lui Kornel Mundruczo, Bela Tarr si Danis Tanovic). De fapt, si alte filme romanesti ar putea fi gata pentru Cannes – „Marti, dupa Craciun” de Radu Muntean, „Periferic” de Bogdan George Apetri (debut) si „Principii de viata” de Constantin Popescu.
La Cannes, ar putea avea premiera si cel mai recent film al lui Peter Weir, „The Way Back”, in care Dragos Bucur si Alex Potocean le dau replica lui Ed Harris, Colin Farrell si Saoirse Ronan. Alte titluri de filme care se presupune ca se vor regasi in selectia Festivalului de la Cannes sunt: „You Will Meet a Tall Dark Stranger” de Woody Allen, „Black Swan” de Darren Aronofsky, „Somewhere” de Sofia Coppola, „The Tree of Life” de Terrence Malick, „Machete” de Robert Rodriguez, „Film Socialism” de Jean-Luc Godard, „Chantrapas” de Otar Iosseliani, „Certified Copy” de Abbas Kiarostami, „Hors-la-loi” de Rachid Buchareb, „Thirteen Assassins” de Takashi Miike, „Death of a Hostage” de Johnny To, „Norvegian Wood” de Tranh Anh Hung, „Carancho” de Pablo Trapero, „The Exodus – The Fortress: Burnt by the Sea 2” de Nikita Mihalkov, „Biutiful” de Alejándro Gonzalez Iñárritu, „Room in Rome” de Julio Medem, „Tamara Drewe” de Stephen Frears, „Eagle of the Ninth” de Kevin Macdonald, „Neds” de Peter Mullan, cel mai recent film al lui Mike Leigh care nu are inca un titlu, precum si reluarea americana – de catre georgianul Gela Babluani, a propriului sau succes, „13”. Se anunta o editie foarte interesanta.

L-a sedus „Mammuth” pe Werner Herzog?

Revenind la oile, pardon, la ursii nostri, sa aruncam o presupunere: Werner Herzog ar putea face o pasiune pentru ultimul film prezentat in Competitia Oficiala a acestui an, „Mammuth”, de Gustave de Kervern si Benoit Delépine. O pasiune atat de mare incat sa-si impuna punctul de vedere asupra juriului si sa-l faca sa-i dea Ursul de Aur. (Sa speram, totusi, ca nu.). Filmul, care il are pe Gérard Depardieu in rolul principal (cu parul lung, decolorat si cu o burta imensa, greu de amintiri depuse ca un balast), e o tragi-comedie mult mai tandra decat precedentele filme ale belgienilor, „Aaltra” sau „Louise-Michel”. Depardieu interpreteaza rolul unui muncitor de la abator care pleaca cu motoreta Mammuth, pe care n-a mai condus-o de o mie de ani, intr-o calatorie in trecut pentru a face rost de hartii justificative de pe unde a lucrat, ca sa poata primi o pensie.

Nu reusesc sa vibrez nici la umorul sec al belgienilor – mereu mi s-a parut „facut” -, nici la mizerabilismul lor (mi se pare ca nu iubesc oamenii), dar acest film aproape ca mi-a placut. E, oricum, mult mai original si mai personal decat „Jew Süss – Rise and Fall” de Oskar Roehler (Germania), „Shahada” de Burhan Qurbani (Germania) sau „A Family” de Pernille Fischer Christensen (Danemarca).

Pe ultimul l-am vazut azi. Nu il vad premiat decat pentru rolul principal masculin, pentru ca renumitul actor danez Jesper Christensen, care joaca rolul unui tata de familie murind de cancer inainte de a pune la punct afacerile cu brutaria, a slabit 16 kilograme in sase saptamani si da acestei melodrame de familie ca de la Ikea o consistenta pe care altfel n-ar avea-o. Dar uneori joaca cu atata patetism, de parca ar fi ultimul sau rol.(

Violenta din interiorul Competitiei Oficiale

Nu il vad in niciun caz premiat pe „The Killer Inside Me”, ecranizarea lui Michael Winterbottom dupa romanul pulp al lui Jim Thompson, desi Casey Affleck era cea mai buna alegere in postura serifului psihopat care ucide dezordonat si murdar. Winterbottom, care a venit cu filmul de la Sundance (unde a facut valuri din pricina secventelor in care Casey Affleck le ucide in bataie pe Jessica Alba si Kate Hudson), a fost chestionat la conferinta de presa in special in legatura cu violenta de pe ecran. O jurnalista care era si cineast a vrut sa stie daca nu cumva, aratand violenta intr-un mod atat de fizic, Winterbottom nu ofera involuntar modele comportamentale. O alta intrebare s-a referit la cat de dispus e sa taie din film pentru ca acesta sa poata rula in cinematografe. O alta jurnalista i-a spus ca e misogin.

Consacrat – si premiat chiar la Berlin pentru filmele sale politice („In This World” – Ursul de Aur in 2003, „Drumul spre Guantanamo” – Ursul de Argint pentru regie in 2006) -, Michael Winterbottom nu pare sa-si fi propus sa descalceasca radacinile complicate ale violentei si nebuniei. Jurnalistilor le-a spus de mai multe ori ca a fost sedus in romanul lui Jim Thompson de posibilitatea de a-l adapta fidel, pentru ca i s-a parut foarte cinematografic, si de faptul ca in roman violenta nu e entertainment, ci e mereu socanta. Multe replici sunt luate ca atare din carte. Dar filmul e, cu exceptia momentelor de violenta greu de privit, destul de mainstream, si, daca intentia regizorului nu a fost de a incerca sa treaca dincolo de primul nivel al violentei, e firesc sa te intrebi de ce a facut filmul.

Zilele trecute niste jurnalisti straini spuneau ca, in opinia lor, editia a 60-a a Berlinalei a fost mai buna ca in anii trecuti, desi n-a aparut niciun film-surpriza, nimic sa te dea pe spate. Azi, o jurnalista germana si un jurnalist georgian erau de cu totul alta parere: editia din 2010 a fost mai slaba decat cea de anul trecut si decat cea de acum doi ani. (Nu, nu vazusera filmul romanesc.). Dupa cum se vede, nici criticii nu pot cadea de acord. Sa speram, oricum, ca „Eu cand vreau sa fluier, fluier”, de Florin Serban, se va regasi in palmares.

Agentia Reuters scria in aceasta dupa-amiaza ca preferatii criticilor pentru premiul cel mai important al Berlinalei sunt trei cineasti din Europa de Est: polonezul Roman Polanski (el a mai luat Ursul de Aur pentru „Cul-de-sac” in 1966), debutantul roman Florin Serban care ar putea continua succesul new wave-ului romanesc din ultimii ani si rusul Alexei Popogrebski. Dupa cum remarca si Reuters, palmaresul Berlinalei a fost surprinzator in ultimii ani. Doamne ajuta!

berlinale2010 13 Prezenţe româneşti în peisajul cinematografic european

Oana Pellea şi Răzvan Vasilescu, prezenţi la Berlinală

0

Posted on : 18-Feb-2010 | By : mada | In : Eveniment, Festivaluri, Filme, Vedete

Agenţia MEDIAFAX transmite prin corespondenţă de la Berlin:

Actorii români Oana Pellea, Răzvan Vasilescu şi Ion Sapdaru au participat, miercuri seară, la premiera de gală a peliculei “Bibliotheque Pascal”, în regia lui Szabolcs Hajdu, o coproducţie Ungaria/Germania, prezentată în secţiunea Forum a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin.

Pe lângă actorii români, la premiera de gală au fost prezenţi regizorul Szabolcs Hajdu, actriţa din rolul principal Orsolya Török-Illyés, dar şi producătorii filmului.

După proiecţie, filmul a fost aplaudat îndelung de publicul prezent la Delphi Filmpalast, o sală de cinematograf impresionantă.

Filmul “Bibliotheque Pascal” spune povestea Monei Paparu, cetăţean român de origine maghiară. Plecată la mare, Mona Paparu îl întâlneşte pe Viorel (Andi Vasluianu), care este un urmărit general, dar care o fascinează prin imaginaţia sa bogată. Cei doi îşi petrec noaptea împreună, din această relaţie scurtă rezultând un copil – Viorica.

Când Viorica avea doar trei ani, Mona se reîntâlneşte cu tatăl său, pe care nu îl revăzuse de mult timp, Gigi Paparu (Răzvan Vasilescu). Acesta o duce cu el în Germania, unde o vinde, după care este omorât de cei cărora le-o dăduse. Mona o lasă pe Viorica cu mătuşa sa Rodica (Oana Pellea), care este ghicitoare.

După ce a fost vândută, Mona ajunge să lucreze în Marea Britanie pentru Pascal, ca prostituată într-un bordel de lux. Între timp, autorităţile o iau pe Viorica din custodia mătuşii Rodica. Când se întoarce în ţară, Mona vrea să îşi ia fiica înapoi şi spune autorităţilor o poveste halucinantă şi nimeni nu o crede.

Din distribuţia filmului mai fac parte actorii Marius Bodochi, Marius Manole, Mihai Constantin, Florin Piersic Jr.

Filmul “Bibliothèque Pascal” este o coproducţie Filmpartners/ Katapultfilm, cu participarea GillesMann Filmproduktion şi cu sprijinul TV2 şi Eurimages.

Szabolcs Hajdu s-a născut în 1972, în Debrecen (Ungaria). După terminarea Facultăţii de Teatru şi Film, începând din anii ‘90, a lucrat ca actor. În anul 2000, el a realizat primul lui lungmetraj, intitulat “Sticky Business”, care, în 2001, la Szemle, a câştigat premiul pentru cel mai bun film de debut.

Al doilea film al său, “White Palms”, a avut premiera internaţională la Festivalul de Film de la Cannes şi a fost foarte apreciat la diferite alte festivaluri, rulând în numeroase cinematografe din străinătate.

http://3.bp.blogspot.com/_lBdkyt7v4Ws/R9EddMyHoaI/AAAAAAAAAH4/AGZ8LEZcDg4/s320/scaunele_3.jpg

Regizorul Adrian Sitaru, premiat la Berlinale Shorts

0

Posted on : 17-Feb-2010 | By : mada | In : Eveniment, Festivaluri, Filme, Vedete

Regizorul Adrian Sitaru a câştigat premiul serviciului german de schimb academic (DAAD) la Berlinale Shorts, în cadrul unei gale care a avut loc marţi seară la Berlin.

Premiul obţinut de Adrian Sitaru, care a concurat în secţiunea dedicată scurtmetrajelor din cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Berlin (11 – 21 februarie) cu pelicula “Colivia”, constă într-o bursă de trei luni la Berlin.

“Colivia” spune povestea unui copil care găseşte pe stradă o vrabie bolnavă şi se luptă să îşi convingă părinţii să accepte pasărea. Din distribuţia filmului fac parte Adrian Titieni şi Clara Vodă.

Adrian Sitaru este regizor, producător, scenarist şi actor. Scurtmetrajul său “Valuri” a câştigat premiul Leopardul de Aur în secţiunea “Leopards of Tomorrow”, la cea de-a 60-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Locarno, în vara lui 2007. Lungmetrajul său de debut, “Pescuit sportiv”, a primit două distincţii la Festivalul de Film de la Salonic 2008, Premiul Juriului la cea de-a doua ediţie a Festivalului de Film Estoril, în 2008, dar şi Marele Premiu al secţiunii New Voices la Festivalul Internaţional de Film de la Palm Springs. Printre scurtmetrajele regizate de Sitaru se numără “Fun Fan” (2004), “Despre Biju” (2004), “A Very Bad Day” (2004), “Theodora’s Life” (2004), “Biju” (2002), “O zi de Paşti” (2000), “Gândacul de bucătărie” (2000), “Tom Waits – Live in My Room” (1999), “Săpunul” (1999) şi “O experienţă biblică într-o bucătărie obişnuită”.

La Berlinale Shorts a mai fost selecţionat Paul Negoescu, cu scurtmetrajul “Derby”.

În total, au fost selectate 25 de filme din 15 ţări, ele concurând pentru Ursul de Aur, o nominalizare la Premiile Academiei Europene de Film din 2010 şi un grant DAAD,informează MEDIAFAX.

http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/1/701/9006/5323897/1/berlinale2.jpg