Filmele româneşti “Periferic” şi “Morgen” premiate la Festivalul de la Salonic

0

Posted on : 13-Dec-2010 | By : mada | In : Festivaluri, Filme

Filmele româneşti “Periferic”, de Bogdan George Apetri, şi “Morgen”, de Marian Crişan, au obţinut principalele premii, incluzând trofeele pentru cel mai bun film, pentru regie şi pentru interpretare, la Festivalul Internaţional de Film de la Salonic, sâmbătă seară, informează AFP, citat de Mediafax.

“Periferic” a obţinut premiul pentru cel mai bun film – trofeul Alexandru de Aur -, precum şi premiul pentru interpretare feminină, care i-a revenit actriţei Ana Ularu.

 Filmele româneşti Periferic şi Morgen  premiate la Festivalul de la Salonic

În schimb, “Morgen” a primit premiul pentru cel mai bun regizor – Marian Crişan-, dar şi cel pentru interpretare masculină, obţinut ex aequo de Andras Hathazi şi Yilmaz Yalcin.

Filmul “Periferic” spune povestea Matildei, personaj interpretat de Ana Ularu. Eliberată din închisoare pentru 24 de ore, Matilda plănuieşte să fugă din ţară şi să înceapă o viaţă nouă. Până la sfârşitul zilei, ea trebuie să se confrunte cu trecutul ei dureros – familia care a respins-o, fostul ei iubit şi, mai ales, copilul lăsat în urmă. Lupta pentru o viaţă mai bună îi aminteşte că libertatea poate atârna doar de o alegere.

“Periferic” este debutul în lungmetraj al lui Bogdan George Apetri. Pelicula îi mai are în rolurile principale pe Mimi Brănescu, Andi Vasluianu, Ioana Flora şi Timotei Duma. Pornind de la o povestire scrisă de Cristian Mungiu şi Ioana Uricaru, scenariul lungmetrajului “Periferic” este semnat de Tudor Voican şi Bogdan George Apetri.

Filmul a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno, în cadrul căruia Ana Ularu a primit trofeul Boccalino – premiul criticii elveţiene pentru cea mai bună actriţă. Filmul lui George Apetri a mai primit premiul special al juriului pentru scenariu şi Premiul FIPRESCI la Festivalul de Film de la Varşovia, unde actriţa Ana Ularu a fost de asemenea recompensată cu o menţiune specială.

Debutul în lungmetraj al lui Marian Crişan, “Morgen”, spune povestea unui bărbat – Nelu (Andras Hathazi) care trăieşte la graniţa româno-ungară şi care, într-o zi, “pescuieşte” un emigrant ilegal turc (Yilmaz Yalcin). Acesta îi oferă lui Nelu bani pentru a-l ajuta să treacă ilegal prin România. Fără să înţeleagă exact ce vrea să îi comunice emigrantul, Nelu ia banii şi îi promite că îl va ajuta să treacă graniţa “mâine” (“morgen”, în limba germană, n.r.).

Marian Crişan a primit în august, la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno, premiul special al juriului, precum şi premiul ecumenic pentru filmul “Morgen”. De asemenea, “Morgen” a fost recompensat cu Marele Premiu şi Premiul Publicului la cea de-a treia ediţie a Festivalului de Film din Europa Centrală, CinEast 2010, organizată în noiembrie la Luxemburg. De altfel, Marian Crişan a primit, în 2008, Palme d’Or pentru scurtmetraj, pentru “Megatron”.

Morgen

Cea de-a 51-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Salonic s-a desfăşurat între 3 şi 12 decembrie. Juriul festivalului a fost prezidat în acest an de criticul şi cineastul Michel Demopoulos.

“Black Swan” şi “30 Rock”, printre cele mai bune producţii ale anului 2010

0

Posted on : 13-Dec-2010 | By : mada | In : Filme

Lungmetrajul “Black Swan” de Darren Aronofsky şi serialul “30 Rock” se află pe lista celor mai bune producţii ale acestui an din domeniul cinematografiei, respectiv al televiziunii, alcătuită de American Film Institute (AFI), informează variety.com.

Cu această ocazie, reprezentanţii AFI au anunţat introducerea unei categorii suplimentare de premii, care recompensează producţiile cinematografice şi de televiziune care nu au fost incluse pe lista anuală.

Darren Aronofskys Black Swan Trailer Graces Us With Its PresencePotrivit experţilor AFI, cele mai bune 10 filme ale anului sunt:

  • “Black Swan”,
  • “The Fighter”,
  • “Inception”,
  • “The Kids Are All Right”,
  • “127 Hours”,
  • “The Social Network”,
  • “The Town”,
  • “Toy Story 3″,
  • “True Grit” şi
  • “Winter’s Bone”.

Cele mai bune 10 producţii de televiziune ale anului sunt:

  • “The Big C”,
  • “Boardwalk Empire”,
  • “Breaking Bad”,
  • “Glee”,
  • “Mad Men”,
  • “Modern Family”,
  • “The Pacific”,
  • “Temple Grandin”,
  • “30 Rock” şi
  • “The Walking Dead”.
30rock s2 Black Swan şi 30 Rock, printre cele mai bune producţii ale anului 2010

AFI a înfiinţat începând din acest an o nouă categorie de premii – Special Awards – care au recompensat două producţii: lungmetrajul “The King’s Speech” şi documentarul “Waiting for Superman”, ce nu au fost incluse pe lista celor mai bune 10 producţii ale anului.

Premiile oferite de American Film Institute, o asociaţie din Los Angeles care promovează filmele cu subiecte educaţionale, vor fi decernate în cadrul unei gale speciale ce va avea loc pe 14 ianuarie la hotelul Four Seasons din Los Angeles.

Balerina Alina Cojocaru, nominalizată la Critics’ Circle National Dance Awards

0

Posted on : 08-Dec-2010 | By : mada | In : Uncategorized

Balerina Alina Cojocaru a fost nominalizată la Critics’ Circle National Dance Awards din Marea Britanie, distincţii ce vor fi acordate pe 24 ianuarie 2011, în cadrul unei gale ce va avea loc la Londra, informează ballet.co.uk, prin MEDIAFAX.

Alina Cojocaru este nominalizată la categoria “cea mai bună dansatoare”, alături de o altă balerină de la Royal Ballet, Marianella Nuñez, şi de o dansatoare a Teatrului Balşoi, Natalia Osipova.

 Balerina Alina Cojocaru, nominalizată la Critics Circle National Dance AwardsLa categoria “cel mai bun dansator”, au fost nominalizaţi de asemenea doi artişti ai Royal Ballet – Steven McRae şi Sergei Polunin -, alături de Ivan Vasiliev de la Balşoi.

De altfel, Teatrul Balşoi a fost nominalizat la categoria “cea mai bună companie de dans străină”, alături de Danza Contemporanea De Cuba şi Mark Morris Dance Group din SUA.

La categoria “cea mai bună coregrafie clasică”, au fost nominalizaţi:

  • Kim Brandstrup, pentru “Goldberg” (The Linbury Studio Theatre),
  • Mikhail Messerer, pentru “Laurencia” de Vakhtang Chabukiani, producţie realizată cu The Mikhailovsky Ballet şi London Coliseum, şi
  • Liam Scarlett, pentru “Asphodel Meadows” (Royal Ballet).

Trofeul pentru cea mai bună coregrafie modernă este disputat de

  • Sidi Larbi Cherkaoui, pentru “Babel’ And ‘Faun” (în cadrul programului “In The Spirit Of Diaghilev”),
  • Michael Keegan-Dolan, pentru “The Rite Of Spring” (English National Opera), şi
  • Russell Maliphant, pentru “Afterlight” (în cadrul programului “In The Spirit Of Diaghilev”).

Aceste premii, ce includ 10 categorii, au fost instituite în anul 2000 pentru a celebra forţa şi varietatea culturii dansului în Marea Britanie, punând totodată în lumină oferta din acest domeniu. Acestea sunt singurele distincţii din Marea Britanie dedicate dansului şi acordate de profesionişti.

Alina Cojocaru, născută la Bucureşti, a studiat la Kiev timp de şapte ani, perfecţionându-se apoi, din 1997, la Şcoala Regală de Balet din Londra, în urma câştigării unei burse în cadrul Concursului Internaţional de Balet de la Laussane. A dansat în cadrul Companiei de Balet din Kiev (debutând în “Don Quijote”, “Frumoasa din pădurea adormită”, “Spărgătorul de nuci”, “Coppelia”). A revenit la Londra în 1999, fiind promovată ca prim-balerină.

După succesul repurtat în “Giselle”, ea a devenit solist principal (2001) al Companiei Regale de Balet de la Covent Garden, evoluând apoi în rolul Odette-Odile din “Lacul lebedelor”, “Romeo şi Julieta” (coregrafia Kenneth McMillan), “Don Quijote” (în viziunea lui Rudolf Nureev), “Evgheni Oneghin” (semnat de John Cranko), “Baiadera” (realizată de Natalia Makarova) etc. În repertoriul său s-au mai adăugat, în ultima vreme, noi titluri precum “Mayerling”, “Gong”, “Sylfida”, “Manon” (în coregrafia lui McMillan).

În 2002, Alina Cojocaru a apărut pentru prima oară pe scena românească, interpretând, alături de ansamblul Operei Naţionale Bucureşti, rolul titular din “Giselle”, revenind apoi, în anul următor, pentru a dansa, alături de Johan Kobborg, în cadrul Galei de Balet din Festivalul şi Concursul Internaţional “George Enescu”. A primit distincţia Ordinul Naţional pentru Merit în grad de Cavaler.

Alina Cojocaru a fost desemnată, în 2004, cea mai bună balerină în cadrul festivalului Monaco Dance Forum, la Gala Premiilor Nijinsky, distincţie acordată o dată la doi ani.

În 2005, ea a prezentat, la Sala Palatului din Capitală, spectacolul de balet “Don Quijote”, iar la începutul anului 2007, a susţinut, la Teatrul Naţional Bucureşti, alte două spectacole. Alina Cojocaru a revenit pe scena românească, la Opera Naţională Bucureşti, în ianuarie 2008, în spectacolul de balet “Baiadera”, precum şi în luna mai a acestui an, în “Giselle”.

În 2009, evoluţia balerinei Alina Cojocaru în spectacolul “Giselle” din 2001, la Royal Opera House din Londra, s-a clasat pe locul zece în topul celor mai bune dansuri ale deceniului.

“Marioneta” de Roman Polanski, marele câştigător al Premiilor Academiei Europene de Film

0

Posted on : 05-Dec-2010 | By : mada | In : Festivaluri, Filme

Filmul “Marioneta/ The Ghost Writer”, în regia lui Roman Polanski, a fost marele câştigător al premiilor Academiei Europene de Film (EFA), pelicula primind, sâmbătă seară, şase distincţii, printre care “cel mai bun film”, “cel mai bun regizor” şi “cel mai bun actor”, informează Mediafax.

Regizorul Roman Polanski a mulţumit pentru distincţii prin intermediul Skype, neputând fi prezent la ceremonie. Polanski a ţinut să sublinieze că filmul său este cu adevărat unul european, întrucât echipa cu care a lucrat la realizarea lui este formată din britanici, francezi, polonezi.

Gala de decernare a premiilor Academiei Europene de Film a avut loc, sâmbătă seara, la Talinn, în Estonia.

Considerate Oscarurile europene, aceste distincţii sunt decernate anual de EFA celor mai bune producţii cinematografice europene realizate în anul precedent.

Lista completă a câştigătorilor premiilor Academiei Europene de Film:

Cel mai bun film european: “Marioneta” de Roman Polanski

Cel mai bun regizor european: Roman Polanski, pentru “Marioneta”

Cel mai bun actor european: Ewan McGregor, pentru “Marioneta”

Cea mai bună actriţă europeană: Sylvie Testud, pentru “Lourdes”

Cel mai bun scenarist european: Robert Harris şi Roman Polanski, pentru “Marioneta”

Premiul “Carlo di Palma” pentru cel mai bun director de imagine: Giora Bejach, pentru “Lebanon”

Cel mai bun monteur european: Luc Barnier şi Marion Monnier, pentru “Carlos”

Cel mai bun scenograf european: Albrecht Konrad, pentru “Marioneta”

Cel mai bun compozitor european: Alexandre Desplat, pentru “Marioneta”

Cea mai bună animaţie europeană: “Iluzionistul” de Sylvain Chomet

Premiul ARTE pentru cel mai bun documentar european: “Nostalgia de la Luz” de Patricio Guzman

Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj european: “Hanoi-Varşovia” de Katarzina Klimkiewicz

Premiul publicului pentru cel mai bun film european: “Mr. Nobody” de Jaco Van Dormael

Descoperirea europeană a anului: “Lebanon” de Samuel Moaz

Premiul Academiei Europene de Film pentru întreaga activitate: Bruno Ganz

Premiul Eurimages pentru coproducţie: Zeynep Özbatur Atakan

Premiul european pentru contribuţii deosebite la cinematografia mondială: Gabriel Yared