Shakespeare şi muzica@Radio România Cultural

0

Publicat la 22 Dec 2010, de către mada, în Spectacol, Teatru

Duminică, 26 decembrie 2010, la ora 19.00, la Radio România Cultural, Teatrul Naţional Radiofonic a programat o nouă emisiune din seria Clasicii dramaturgiei universale: Shakespeare şi muzica. Realizatori: Puşa Roth şi Costin Tuchilă

art 93521 ilustratie shakespeare Shakespeare şi muzica@Radio România Cultural

Ne putem imagina, în baza datelor existente, că scena elisabetană era un loc în care sincretismul artelor, reînviere a sincretismului elin în tipare renascentiste, devenea fapt firesc. E limpede că în acest context muzica dobândea un rol, dacă nu prioritar, important. Sunt cunoscute “pasajele muzicale” din piesele lui Shakespeare, de altfel piese muzicale de sine stătătoare. În Hamlet, în Romeo şi Julieta, în Visul unei nopţi de vară, în Othello, în Furtuna, în Cum vă place, în A douăsprezecea noapte, în Mult zgomot pentru nimic, chiar în Regele Lear, apăreau astfel de “treceri” muzicale. Putem presupune că în toate piesele muzica era prezentă. Actorii erau în mod sigur înzestraţi cu darul de a cânta melodiile fixate prin tradiţie, pe care spectatorul epocii le aştepta, dar şi cu talentul de a improviza acompaniindu-se singuri la lăută sau chitară, când nu exista posibilitatea aducerii câtorva muzicieni de profesie. Istoriile literaturii engleze, studiile speciale consemnează rolul muzicii vocale şi instrumentale în piesele lui Shakespeare: “«ariile» sunt executate îndeosebi de nobili, trompetele anunţă evenimente solemne, «cântecele» din tragedii se asociază cu stări sufleteşti anormale (cum ar fi cântecul Ofeliei, reprezentând o culminaţie tragică)”. Nu este exclus ca Shakespeare însuşi să fi avut cunoştinţe muzicale practice (era totuşi om al Renaşterii). “Este sigur că Shakespeare ştia foarte multe despre muzică şi este cât se poate de logic să presupunem că se pricepea să cânte la cel puţin un instrument”, scrie F. E. Halliday.

Nebunia şi moartea Ofeliei sunt însoţite în Hamlet de muzică, incluzând aici atât rolul de element de construcţie dramatică dobândit de fragmentul muzical, cât şi un simbolism muzical spre care este condus personajul. Această funcţie multiplă îndeplinită de muzică, adică de semnalare a unei stări în mod direct sau aluziv, de înlesnire a ideilor şi tensiunilor dramatice şi de suprapunere a necesarului plan simbolic, destinat a “trezi conştiinţa” se întâlneşte în multe dintre piesele lui Shakespeare, ca de altfel şi la alţi autori elisabetani. Exista un fond comun de cântece tradiţionale, binecunoscute publicului, probabil populare sau al căror autor nu mai conta datorită popularităţii melodiei respective, pe care dramaturgii şi-l însuşeau. Contextul folosirii lor diferă de la un scriitor la altul, capacitatea lor de a intra în relaţie cu desfăşurarea dramei, cu temele şi ideile ei fiind responsabilă de particularităţile tratării. Muzica este astfel asimilată structurii interioare a dramei şi problemelor de conştiinţă pe care ea le pune. De măsura în care “citatul” muzical depăşeşte nivelul ornamentului depind coerenţa superioară dar şi profunzimea unei piese de Shakespeare în comparaţie cu cele ale contemporanilor săi.

Pe lângă comentarii critice şi fragmente din spectacole ale Teatrului Naţional Radiofonic (A douăsprezecea noapte, Hamlet, Cum vă place, Regele Lear, Furtuna), veţi putea asculta şi cântece din piesele lui Shakespeare în interpretarea Studioului de Muzică Veche. Aceste cântece, unele indicate în text, altele presupuse în spectacolele din epoca elisabetană, au devenit tradiţionale în montările cu piese de Shakespeare din teatrul englez.

Implică-te şi transmite mai departe:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks

Pe aceeaşi temă despre viaţa artistică...

  • Festivalul de Muzică Veche, Bucureşti, 2010 îi este dedicat lui Bach
    Melomanii, iubitorii de muzică, cei deschişi spre cultură au în agenda toamnei un eveniment care bucură inima şi mintea. Ajuns la a cincea ediţie, Festivalul de Muzică Veche a devenit deja o tradiţie în peisajul bucureştean
  • Concert de colinde – Corul MADRIGAL
    Concertul de colinde al Corului Naţional de Cameră MADRIGAL va avea loc marţi, 21 decembrie, ora 19,30, în catedrala romano-catolică Sfântul Iosif. Programul va contine atât colinde româneşti cât şi colinde şi câtece de
  • Programul de sărbători@Radio România Cultural
    Sărbătorile de iarnă aduc la Radio România Cultural muzică şi teatru, creaţii clasice şi contemporane, în cadrul unor transmisii maraton, adevărate daruri pentru împătimiţii de cultură. Pentru că anul 2010 a fost an aniversar Chopin, seria
  • Festivalul de Muzică Veche Bucureşti, la cea de-a cincea ediţie
    Cea de-a cincea ediţie a Festivalului de Muzică Veche oferă melomanilor, între 30 octombrie şi 1 noiembrie 2010, pe scena Ateneului Român, concerte dedicate operei şi personalităţii compozitorului Johann Sebastian Bach, au informat, miercuri, organizatorii,
  • Experimentul Hamlet @Teatrul Podul
    Pe 14 decembrie 2010, de la ora 19:00, la Teatrul Studenţesc Podul va fi pus în scenă spectacol de teatru şi dans Experimentul Hamlet, după William Shakespeare. Evenimentul se va desfăşura în incinta Casei de

Lasă o părere